Unsur Simbol Dalam Cerita- Cerita Binatang
1.0 PENDAHULUAN
Dewasa ini kritikan sastera telah diterima
sebagai satu disiplin ilmu saintifik, yang membicarakan soal penghayatan,
penganalisisan dan penilaian terhadap sesebuah karya kreatif. Ia dikatakan ilmu
yang saintifik, kerana menggunakan pendekatan atau metodologi sewaktu membuat kritikan. Sesiapa
sahaja boleh melakukan kritikan setelah membaca sebuah karya, baik apa jua
genre, sajak atau drama, asalkan menggunakan mana-mana teori, pendekatan, kaedah
dan metodologi kritik sastera. Secara am, penghayatan dalam kritikan sastera bermaksud
apresiasi, pengamatan, tanggapan, perasaan serta pemikiran yang terjelma
daripada reaksi bacaan. Seseorang itu mungkin berasa berminat atau terpikat
semasa menikmati sesebuah karya. Begitu juga dengan sebaliknya, seseorang itu
mungkin merasa bosan, tidak puas hati atau apa-apa sahaja perasaan negatif yang
lainnya.
Ada
juga yang berpendapat kritik sastera juga termasuk dalam ruang lingkup kajian
sastera. Ini bermakna kajian sastera itu merangkum sejarah, teori dan kritik
sastera. Ketiga-tiganya mempunyai kaitan dalam usaha mndekati kesusasteraan,
Cuma bidang dan pendekatannya sahaja yang berbeza. Di samping itu, kritik
sastera juga berfungsi untuk menilai sesebuah karya, dan untuk menilai sesebuah
karya sudah pasti memerlukan teori nilai yang dikemukakan oleh teori sastera.
Teori sastera pula berfungsi dalam membina dan menegakkan teori seperti teori
perwatakan yang sesuai dan kuat.
Tambahan
itu, kritik sastera sudah diterima sebagai satu bidang yang amat penting dan
berguna bagi melihat tinggi rendahnya
mutu sesebuah karya serta maju mundurnya seorang penulis di samping menilai
kerja keseluruhan pengkaryaan sesuatu bangsa. Tamadun selalu bersimpati kepada
bangsa yang maruahnya dicemerlangkan oleh kegiatan penulisan karya kreatif dan
kritik sastera selalu memberikan arah yang berani dan bijak terhadap kemajuan
kerja-kerja proses penciptaan. Sesebuah karya yang sudah siap akan menjadi
milik masyarakat yang terdiri dari pelbagai lapisan, berbeza pendidikan,
berjalur tanggapan dan sebagainya. Dalam zaman feudal, sastera dicipta untuk
golongan istana dan rakyat jelata. Mereka menerima karya-karya sastera sebagai
milik bersama dan aspek penghayatan yang hampir sama.
Dalam
mengkritik sesebuah karya tokoh-tokoh seperti Plato, Aristotle, Longinus,
Quintus HoratiusPlaccus dan Mrcus Fabius Quintilianus menekankan kebijaksanaan
memilih tema yang baik, pemikiran yang rasional, kata-kata yang hidup dan aduan
yang kaya tekniknya akan menjamin sebuah karya yang besar dan tinggi mutunya.
Seterusnya unsur moral dan keindahan mestilah diolah secara lisan dan fungsi
utama penulis ialah mengajar dan memberikan hiburan. Seorang pengkritik juga
haruslah berakal sihat dan jujur, jika tidak dia tidak akan dapat melakukan
penilaian dengan cukup sihat dan jujur.
Karya
yang baik bertitik tolak daripada isi dan cara penyampaian yang baik. Karya
yang dihasilkan juga perlu diolah dengan betul dan mempunyai unsur moral yang
dapat diketengahkan. Cerita binatang Melayu merupakan sastera rakyat yang
berbentuk lisan yang disampaikan secara lisan dari generasi ke generasi yang
akan datang. Cerita binatang ini dikatakan cerita tertua, sama usianya dengan
cerita asal usul. Cerita binatang ialah hasil sastera lisan yang diwarisi
daripada masyarakat manusia sejak zaman purba semasa manusia masih lagi hidup
di gua-gua. Adapun cerita binatang ini sukar untuk menentukan tetang asal usul
cerita binatang itu sebenarnya.
2.0 ANALISIS
DATA
Bertitik tolak daripada kajian ini, unsur simbol
dalam cerita binatang akan diketengahkan, unsur simbol ini akan menjelaskan
bagaimana dalam cerita- cerita binatang Melayu binatang menjadi watak utama
yang dipersonifikasikan, perlakuan watak binatang itu akan menjadi simbol dalam
kehidupan dan citra masyarakat. Semua sifat yang dimiliki oleh manusia biasa
dimiliki oleh binatang dalam cerita-cerita binatang Melayu seperti bercakap,
menipu, berbincang, berfikir dan sebagainya. Dalam cerita-cerita tersebut terdapat
kisah yang berlaku antara binatang sesama binatang dan terkadang-kadang
peristiwa terjadi antara binatang dengan manusia.watak manusia dalam
cerita-cerita binatang Melayu hanya sebagai watak sampingan sahaja.
Sebahagian daripada cerita binatang adalah
bercorak mitos yang membicarakan tentang asal usul binatang. Cerita binatang
juga menceritakan konflik antara binatang atau antara binatang dengan manusia.
Cerita binatang Melayu memberi gambaran bahawa walaupun binatang yang kecil dan
lemah dapat menewaskan binatang yang besar dan kuat dengan menggunakan akal
fikiran yang menjadi senjata untuk menentang binatang yang besar dan kuat itu.
Cerita binatang adalah salah satu genre crita
rakyat Melayu yang popular. Cerita-cerita ini ditokohi oleh binatang yang dapat
bertutur dan berakal budi seperti manusia. Cerita begini bukan sahaja terdapat
dalam masyarakat Melayu, malahan setiap kebudayaan memiliki tokoh binatangnya
sendiri yang memegang watak utama dalam cerita-ceritanya. Dalam kalangan masyarakat
Eropah binatang tersebut ialah musang, dalam masyarakat Amerika pula ialah arnab, sementara masyarakat Melayu
mengenali sang kancil atau pelanduk. Binatang-binatang ini mempunyai sifat
tersendiri meliputi cerdik, jenaka, dan bodoh. Dalam masyarakat Melayu, cerita
binataang yang paling dikenali ialah cerita-cerita sang kancil. Cerita-cerita
sang kancil yang cerdik itu tersebar luas sehingga binatang ini dikaitkan
dengan sifat cerdik dan licik pada manusia iaitu ‘akal kancil’.
Unsur
simbol dalam cerita binatang akan ditelusuri lebih mendalam melalui kajian ini
dengan menggunakan pendekatan moral. Moral ialah satu konsep yang telah
dirumuskan oleh sebuah komuniti, sosial atau budaya bagi menentukan kebaikan
dan keburukan. Ia merupakan satu norma tentang kehidupan yang diberi kedudukan
istimewa dalam kegiatan sesebuah komuniti, sosial atau budaya itu. Tegasnya,
norma inilah yang menentukan gerak kerja ahli-ahlinya dan biasanya berlandaskan
sesuatu yang mulia, dihargai dan mempunyai prestij (Sidi Ghazalba, 1974 dan
Jack Glickman, 1976).
2.1 Pendekatan
Pendekatan
moral atau disebut juga moralistik berpendapat bahawa hasil sebuah karya
sastera adalah ciptaan yang harus disanjung dan dimuliakan. Ia berbeza dengan
hasil seni yang lain seperti tarian, nyanyian ukiran dan lukisan. Kemuliaan
sesebuah karya adalah disebabkan oleh adanya unsur-unsur falsafah, pemikiran
atau premis yang menjadi tulang belakang karya tersebut. Karya yang baik
haruslah bermoral, dan ketinggian sebuah karya pula bergantung pada ketinggian
moral tersebut. Justeru, sesebuah karya sastera itu wajib mempunyai moral
kerana ia merupakan neraca yang menentukan nilainya.
Pendekatan
moral lebih mementingkan isi daripada bentuk. Aspek isi ialah cerita dan
persoalan yang dibincangkan dalam karya. Isi karya pula ditentukan oleh corak dan aliran masyarakat waktu itu
lebih-lebih lagi persoalan yang menjadi topik semasa. Pendekatan moral melihat
sastera sebagai suatu sumbangan ke arah pembentukan masyarakat yang sensitif
dengan zamannya, dengan kecenderungan itu, pndekatan ini melihat nilai sastera
banyak bergantung kepada aktiviti dan tendensi masyarakat. Natijah daripada
sikap tersebut, pendekata moral menghargai kesusasteraan terlibat atau sastera
komitmen. Prinsip pendekatan moral menekankan juga unsur didaktis. Menurut Karl
Beckson dan Arthur Ganz (1972), didaktis dalam sastera ialah karya yang
mengandungi unsur-unsur pengajaran dan doktrin yang boleh memandu para pembaca
ke sesuatu arah dan tujuan. Sama ada arah dan tujuan itu kepada sosial, pendidikan,
politik atau apa jua, yang penting karya itu mempunyai unsur-unsur yang boleh
mengajak para pembaca berfikir dan mengikiut landasan yang telah ditentukan.
Sesungguhnya moral itu bererti mendidik, mengajar, membimbing dan memandu
pembaca dan juga penulisnya.
Dalam setiap karya. Terdapat pendekatan moral yang terkandung di
dalamnya. Nilai baik buruk yang terpapar meneliti personaliti dan jalinan
penceritaan yang dikemukakan. Karya yang bertitik tolak terhadap nilai moraliti
dapat bertindak sebagai pendukung kepada aspek pengajaran dan memperlihatkan
sebuah sastera yang bukan sahaja bertujuan sebagai hiburan, mempamer keindahan
malah bersifat mengajar atau didaktik. Jika sastera hanya dilihat sebagai
hiburan, apa yang diperoleh hanyalah hiburan semata. Namun apabila sastera
dibaca, dihayati dan dianggap sebagai karya yang member nilai dan pengajaran
maka karya sastera itu sudah menjadi sesuatu ilmu yang dapat dimanfaatkan
begitu juga dengan kritikan. Kritikan
bukan sahaja untuk mengkritik aspek kelemahan malah melalui kritikan juga dapat
mengangkat nilai dalam masyarakat. Juga memberitahu masyarakat tentang suatu
maklumat yang tidak diteliti secara mendalam. Melihat kepada falsafah dan
ideologi yang dibawa oleh pengarang melalui karya, pengarang menyelitkan
unsure-unsur ilmiah supaya pembaca dapat memahami dan mengaplikasikan dalam
kehidupan seharian. Melalui kajian ini, aspek moral amat ditekankan untuk
pengajaran kerana cerita binatang merupakan salah satu cara penulisan atau
sastera diungkapkan bagi tujuan memberitahu kepada masyarakat setrusnya
menggunakan simbol binatang untuk mendidik masyarakat secara tidak terus.moral
tidak semestinya ditumpukan kepada sesuatu yang baik semata-mata malah aspek
negatif itu sendiri memiliki moral yang dapat dijadikan sebagai renungan.
Cerita binatang
biasanya mempunyai pengajaran tertentu kerana sifat-sifat yang diberikan kepada
binatang adalah sama seperti manusia. Oleh hal yang demikian, segala tindakan
yang dilakukan oleh binatang adalah sama seperti manusia. Justeru, segala
tindakan yang dilakukan oleh binatang boleh dijadikan sebagai binatang kepada
manusia. Cerita binatang menggambarkan kehidupan dalam kelompok binatang tetapi
digambarkan mempunyai sikap-sikap yang ada pada manusia, perasaan dan perbuatan
seperti manusia. Oleh itu, melalui cerita binatang, secara tidak langsung
menggambarkan masyarakat yang ada pada zaman itu.
Cerita binatang Melayu adalah merupakan sastera rakyat (sastera
lisan) yang disampaikan atau disebarkan secara lisan dari satu generasi kepada
generasi yang akan datang. Cerita binatang ini dipercayai cerita tertua, sama
usianya dengan cerita asal usul. Cerita binatang ialah hasil sastera lisan yang
diwarisi daripada masyarakat sejak zaman purba semasa manusia masih hidup di
gua-gua. Adapun cerita binatang ini skukar untuk menentukan tentang asal usul
cerita binatang itu yang sebenarnya. Cerita-cerita binatang Melayu mengambil
binatang sebagai watak utama yang dipersonafikasi, binatang itu boleh bercakap
dan berinteraksi dengan manusia. Semua sifat yang dimiliki oleh manusia biasa
dimiliki oleh binatang dalam cerita-cerita Melayu seperti bercakap, menipu,
berbincang, berfikir dan sebagainya. Dalam cerita-cerita tersebut terdapat
kisah yang berlaku antara binatang sesama binatang dan terkadang lakonannya
terjadi antara binatang dengan manusia.
Semua sifat yang dimiliki oleh manusia biasa dimiliki oleh binatang dalam
cerita-cerita binatang melayu seperti bercakap,menipu,berbincang,berfikir dan
sebagainya. Dalam cerita-cerita tersebut terdapat kisah yang berlaku antara
binatang sesama binatang dan terkadang-kadang lakonannya terjadi antara
binatang dengan manusia. Watak manusia dalam
cerita-cerita binatang melayu hanya sebagai watak sampingan sahaja. Sebahagian daripada
cerita binatang itu bercorak mitos yang membicarakan tentang asal usul
binatang. Cerita binatang juga mengisahkan tentang konflik antara binatang dengan binatang atau antara binatang dengan
manusia. Cerita binatang melayu memberi gambaran bahawa walaupun binatang yang
kecil dan lemah dapat mengalahkan binatang yang besar dan kuat dengan
menggunakan akal fikiran yang dapat menjadi senjata untuk menentang binatang yang
besar dan kuat itu.
3.0 Dapatan
Kajian
Data 1: Cerita Anjing dengan Bayang-Bayang
Cerita Anjing dengan Bayang-Bayang ini mengkritik
masyarakat yang tamak. Dalam kehidupan sehari-hari sudah tentu wujud masyarakat
yang tidak pernah rasa cukup dalam kehidupan mereka. Rasa ingin lebih daripada
orang lain selain tidak mensyukuri nikmat yang telah dipunya di depan mata. Lantas
dengan ketamakan itu, bukan sahaja akan merugikan diri sendiri malah akan
dipandang rendah oleh masyarakat yang lain. Oleh hal yang demikian, sebagai
manusia yang hidup bermasyarakat, sifat besederhana dan bersyukur perlu ada
dalam diri supaya tidak berlaku sesuatu yang lebih merugikan ibarat kata
pepatah yang dikejar tak dapat yang dikendong berciciran. Jelaslah melalui
cerita binatang ini bertepatan dengan nilai pengajaran yang mulia. Menurut Leo
Tolstoy, tugas kesusasteraan yang paling disegani oleh seni yang lain ialah
aspek pengajarannya.
Simbol
anjing dalam cerita binatang juga digunakan sebagai satu pengertian yang amat
mendalam. Seperti yang diketahui, masyarakat dunia mengenali anjing sebagai
binatang yang sangat patuh dan setia. Namun bagaimana, kepatuhan dalam dirinya
goyah hinggakan boleh tercabar dengan bayang-bayangnya sendiri. Perkara seperti
ini yang biasanya berlaku dalam diri manusia. Keyakinan yang tidak kukuh
sentiasa akan mengganggu kemampuan dan kebolehan dalam diri sendiri. Percaya
dengan apa sahaj yang telah terbukti lebih baik dari mendengar dan menginginkan
sesuatu yang massih tidak pasti.
Data 2: Cerita Helang dengan Ayam
Cerita Helang dengan Ayam menekankan unsur kejujuran dalam hidup. Sikap
jujur dalam diri seseorang mampu menjadikan individu itu seorang yang dipandang
mulia. Apabila kejujuran dijadikan sebagai landasan hidup, maka masyarakat lain
akan memberikan kepercayaan kepada mereka. Simbol ayam atau watak ayam dalam
cerita ini adalah melambangkan manusia yang tidak jujur dalam hidupnya dan
simbol helang menggambarkan masyarakat pendendam yang tidak mahu memaafkan kesalahan
temannya. Melalui cerita binatang ini, masyarakat sekaligus dapat menilai aspek
moral melalui pendekatan moral yang mencakupi karya sastera yang mampu untuk
memberi sumbangan bagi meninggikan nilai tamadun manusia, membangunkan
aspek-aspek kemasyarakatan, mencemerlangkan aspek bangsa dan mepertingkat nilai
moral. Melalui cerita Helang dengan Ayam ini misalnya, setelah membaca dan
mengetahui kisahnya, masyarakat perlu mengambil pengajaran supaya jangan dek kerana satu perkara yang kecil sebuah persahabatan
yang akrab bertukar menjadi musuh.
Tambahan itu, unsur
pengajaran yang terdapat dalam cerita binatang ini sedikit sebanyak
mengutarakan tentang pendekatan moral yang menekankan tentang sumbangan karya
sastera dalam pembentukan masyarakat yang sensitif atau masyarakat yang
mengambil berta terhadap masyarakat yang lain.
Data 3: Cerita Katak Membunuh
Gergasi
Pengkaji melihat cerita binatang ini sebagai satu gambaran moralistik
yang padu apabila nilai moral digambarkan oleh penulis dengan meletakkan simbol
binatang yang menjadikan jalan cerita ini menjadi menarik dan memberi iktibar
kepada pembaca. Jika pembaca meneliti tajuk cerita ini, pasti pembaca akan
merasa tertanya-tanya. Hal ini demikian kerana, umum mengetahui gergasi adalah
makhluk yang mempunyai fizikal yang sangat besar, mempunyai kekuatan yang luar
biasa ditambah lagi dengan konotasi gergasi dari Kamus Dewan Edisi
Keempat (2005) yang mencirikan bahawa gergasi ialah sejenis makhluk yang suka
makan orang, raksasa bersiung atau dikenali juga sebagai bota. Tajuk yang
digunakan sahaja sudah menjadikan pembaca sangat tertarik untuk mengetahui
kisah selanjutnya. Besar, kuat, gagah bukanlah daya ukur untuk melihat kekuatan
seseorang. Moralnya, kebijaksanaan dan kerjasama juga merupakan penentu bagi
kejayaan dalam setiap apa yang dilakukan. Sebagai contohnya, dalam dunia masa
ini, manusia yang mempunyai pangkat, darjat dan harta tidak semestinya
dipandang mulia oleh setiap orang dan tidak semestinya manusia berpangkat itu
sentiasa berada dalam keadaan yang bahagia. Masyarakat yang mengalami kesusahan
juga tidak semestinya sentiasa berada dalam kesusahan.
Hidup di dunia iini mempunyai percaturannya, adakala masyarakat yang
susah itu diuji dengan kesusahan namun mereka tidak perlu khuatir dengan
masalah yang di alami oleh golongan yang senang. Selain itu, kecil dalam
konotasi kehidupan bukan bereti lemah atau lambang kepada kekalahan. Dalam
cerita binatang Katak Membunuh Gergasi ini, watak kecil seperti semut, burung
pupur, dan katak menjadi elemen atau simbol kepada masyarakat yang kecil namun
boleh menewaskan gergasi yang menjadi lambang masyarakat berdarjat. Semut yang
kecil mampu untuk menewaskan gergasi. Ini juga boleh dikaitkan dengan golongan
rakyat yang menjadi penyumbang kepada kemajuan negara. Contohnya pembangunan,
pembangunan negara tidak akan berlaku tanpa ada rakyat yang menjadi tenaga
kerja, pencetus idea dan pengguna.
Hasil kerjasama dengan semua permasalahan yang besar akan dapat
diselesaikan. Sebagai masyarakat yang tergolong sebagai masyarakat berkuasa
pula, mereka tidak seharusnya menjadikan masyarakat biasa sebagai tempat mangsa
kepada masalah yang mereka hadapi. Cerita binatang ini juga menyindir tentang
individu yang berkuasa akan jatuh juga pada masanya jika mereka melakukan
kejahatan atau tidak amanah dalam tanggungjawab mereka.
Oleh hal yang demikian, cerita ini bukan sahaja menarik tapi memaparkan
pelbagai nilai moral yang seharusnya dijadikan pedoman dalam masyarakat untuk
menjadi masyarakat yang sentiasa bertimbang rasa dan berperibadi mulia.
Data 4: Arnab dengan Kura-Kura
Melalui cerita binatang Arnab dan Kura-kura ini, mempamer perkaitan yang
erat terhadap pendekatan moral yang ingin dijelaskan. Masyarakat sentiasa
mengagungkan watak masyarakat yang kuat dan melihat kekuatan itu sebagai
lambang kejayaan. Namun melalui cerita ini, kura-kura membawa simbol masyarakat
yang lemah dan arnab membawa simbol masyarakat yang cepat atau lebih kuat.
Dalam kehidupan ini, kelemahan yang ada bukanlah sesuatu yang boleh dihina.
Kelemahan merupakan salah satu ujian untuk terus bangkit dan berusaha mengatasi
sekaga kekangan. Kehidupan juga merupakan satu pelajaran. Jatuh bangun
seseorang itu bukan didukung oleh kekuatan orang lain, akan tetapi ia datangnya
dari dalam diri sendiri. Setiap manusia dijadikan dengan kelebihan
masing-masing. Masyarakat tidak boleh hanya memandang seseorang itu berdasarkan
dengan fizikal luaran sahaja. Seperti simbol kura-kura yang dianggap lemah,
namun siapa tahu masyarakat yang mempunyai sifat seperti itu mempunyai naluri
dan kesungguhan yang sangat tinggi. Apabila menyoroti cerita ini, ianya sangat
bersesuaian juga dengan teori Humanistik Abraham Maslow yang menyatakan tentang
kesempurnaan kendiri. Bagaimana masyarakat itu berusaha untuk mengatasi
kelemahan mereka dengan segala daya.
Selain itu simbol arnab
yang membawa gambaran lebih kuat dari kura-kura merupakan simbol kepada
masyarakat yang dikurniakan fizikal yang kuat dan individu yang dianggap kuat
ini tidak akan sentiasa berada di atas. Sebarang kegagalan yang dilalui
harusnya dianggap sebagai satu ujian supaya masyarakat terus istiqomah dalam
mengerjakan sesuatu. Barangkali kegagalan itu merupakan satu pengalaman yang
diberi supaya dapat merasai apa itu kegagalan dan memupuk diri agar sentiasa
ingat siapa yang berada di bawah tatkala diri mereka berada di atas.
Data 5: Kura-kura dan
Helang
Dalam kajian ini, pengkaji menemukan tentang kepentingan berfikir
sebelum bertindak. Simbol kura-kura melambangkan masyarakat yang bersikap suka
untuk mengetahui setiap sesuatu. Memang tidak salah untuk mempunyai rasa ingin tahu
yang tinggi. Hal ini bertepatan dengan pendekatan psikoanalisis yang menekankan
tiga unsur psikologi iaitu id, ego dan super ego. Menurut Robert D. Nye,
(1992:16) id ialah bahagian personaliti yang paling primitif. Ia merupakan
sistem asal yang datang bersama bayi dan tidak tahu apa itu betul dan salah.
Justeru, menurut Terry Eagleton (1998:176) tuntutan id rakus dan tidak pernah
puas. Sehubungan ini, Mahmood Nazar Mohamed (2001:261) mengatakan id adalah
dorongan biologikal dan tenaga naluri manusia untuk berbuat apa sahaja yang dikehendakinya.
Seharusnya manusia perlu bersyukur dengan apa yang mereka punyai sebelum
berfikir untuk berkehendakkan sesuatu yang di luar kemampuan dan fitrah.
Seperti yang masyarakat ketahui kura-kura adalah sejenis haiwan yang tinggal di
darat dan bukan di udara. Namun, atas desakan dan kemahuan dirinya, dia cuba
untuk terbang tinggi.
Dari segi moralnya, kebolehan
yang dipunyai oleh setiap seorang itu tidak sama dengan yang lain. Apa yang
boleh membezakannya adalah bagaimana seseorang itu menggunakan kebolehan yang
telah dikurniakan kepadanya. Analogi yang boleh dibawa dalam cerita ini adalah.
Apabila kita memperoleh baju yang mahal dan cantik, namun baju itu tidak muat
pada badan kita sudah tentu kita tidak dapat memakainya.
Data 6: Gagak dengan Jag Air
Pendekatan moral yang terdapat dalam kisah
ini ialah bagaimana usaha yang tidak putus itu akan menjadikan sesuatu yang
mustahil menjadi kenyataan. Berfikir secara kreatif dan kritis pada saat-saat
yang genting juga dapat menjadikan seseorang itu lebih cekap dan mempunyai
pelbagai idea. Simol burung gagak yang digunakan dalam cerita ini memperihal
bagaimana burung yang dianggap pemakan bangkai itu mampu untuk berfikir dengan
bernas dan itu merupakan satu sindiran kepada masyarakat. Lebih-lebih kepada
individu yang berilmu, akal yang dikurniakan oleh Tuhanbukanlah untuk
disia-siakna tetapi untuk digunakan supaya boleh berfikir dan melakukan
kebaikan. Orang tua-tua pernah mengingatkan satu pepatah Melayu yang berbunyi
sedikit-sedikit lama-lama menajdi bukit, dan rezeki tidak akan datang dengan
bergolek jika tidak berusaha untuk mendapatkannya.
Justeru,
cerita ini mampu untuk memberi moral kepada masyarakat seterusnya menyedarkan
masyarakat terhadap kepentingan berusaha dan berikhtiar dalam menjalani
kehidupan supaya lebih mapan.
Data 7: Sang
Kancil dengan Buaya
Berdasarkan cerita binatang Sang Kancil
dengan Buaya, pengkaji mendapati cerita ini ditulis untuk menyatakan bahawa
akal yang cerdik mampu untuk menewaskan kekuatan fizikal. Tipu helah juga wujud
bukan hanya pada kisah ini namun wujud dalam realiti kehidupan masyarakat.
Disebabkan oleh itu, terdapat simpulan bahasa yang disebut ‘akal kancil’ untuk
menggambarkan seorang yang licik dan mempunyai akal yang dapat menipu. Tipu
helah boleh digunakan demi kebaikan dan keselamatan namun tidak boleh diamalkan
kerana ianya bukanlah satu nilai moral yang baik untuk dicontohi. Simbol buaya
menggambarkan masyarakat yang tamak dan mudah terpedaya dengan kata-kata. Di
samping itu, peranan pemerintah sangat besar dilihat melalui cerita ini. Hal
ini juga terdapat pada kehidupan manusia. Biasanya masyarakat akan lebih
mendengar sesuatu maklumat apabila ianya disampaikan oleh orang yang telah
mereka percayai seperti pemimpin.
Namun
begitu, wujud juga masyarakat pendendam, rasa dendam tidak boleh disimpan di
dalam sanibari manusia. Kerana dendam akan memakan diri dan membuat seseorang
itu rasa sentiasa tidak puas dengan apa yang mereka punyai.
Data 8: Singa dan Tikus
Umum mengetahui bahawa singa merupakan raja
di rimba. Simbol singa merujuk kepada kekuasaan. Pemerintah dan mempunyai
kekuatan. Tikus pula merupakan haiwan kecil yang sangat kerdil dan menjadi
makanan banyak binatang pemakan daging yang lain. Namun bagaimana tikus yang
kecil dapat membantu singa yang besar. Cerita binatang ini mengaitkan tentang
masyarakat. Dalam sebuah institusi kemasyarakatan sudah tentu terdapat sub
golongan yang terdiri daripada pemerintah, dan rakyat. Apabila pemerintah
berjasa dan membantu masyarakat. Masyarakat tidak akan segan silu untuk
sama-sama membantu pemerintah.
Kebaikan
yang kecil tetap akan beroleh balasan yang besar. Inilah nilai moral yang
ditekankan dalam cerita binatang singan dan tikus. Raja atau pemerintah yang
adil sangat dihormati oleh masyarakat. Menurut buku Sejarah Melayu, “ raja adil
raja disembah, raja zalim raja disanggah”.
Data 9: Belalang
dengan Semut
Semut
adalah salah satu haiwan kecil yang biasanya hidup berkoloni. Semut selalu
berjalan beriringan antara satu sama lain. Terdapat beberapa perkara sebenarnya
yang bolah diteladani berdasarkan sikap semut dan boleh diaplikasikan dalam
kehidupan seharian. Semut tidak pernah mengenal erti putus asa. Saat mereka
berjalan, berjalan dengan beriringan kemudian jika manusia menghalang
perjalanannya dengan apa apa enda mereka akan menukar laluan dan kekal berjalan
beriringan.
Semut
juga tidak pernah malas. Sikap ini ada dikisahkan dalam cerita binatang
belalang dan semut. Setiap hari semut bekerja dan mencari makanan untuk
keperluan hidupnya. Simbol semut menggambarkan masyarakat yang rajin berusaha
dan sentiasa menyediakan payung sebelum hujan. Manakala binatang membawa simbol
manusia yang suka bersuka ria dan melengah-lengahkan masa. Peluang yang ada
tidak digunakan dengan baik dan tika dilanda kesusahan masyarakat yang suka
berlengah akan menyesal dan suka meminta-minta.
Pengkaji
melihat pendekatan moral yang dibawa dalam cerita ini dan tanpa disedari
pengkaji sendiri mendapati bahawa, terdapat banyak masa yang dilengah-lengahkan
terutama ketika berada pada usia muda, sentiasa inginkan keseronokan tanpa
mengingati tanggungjawab dan amanah yang perlu dilaksanakan. Apatah lagi jika
individu itu ialah mahasiswa, sudah tentu banyak janji dan amanah yang perlu
dilunaskan. Justeru, untuk mengelakkan kesukaran pada masa akan datang, lebih
baik berusaha bersungguh-sungguh, bersusah susah dahulu bersenang senang
kemudian.
Data 10: Ketam
dan Ibunya
Menerusi cerita Ketam dan ibunya ini,
pengkaji melihat nilai moral yang lebih menekankan kepada memberi contoh adalah
lebih baik daripada menyuruh. Sesuatu perbuatan yang baru dan ingin diajarkan
sepatutnya di ajar oleh seseorang yang mahir dan tahu akan apa yang ingin
disampaikan. Bukannya pengajar itu sendiri kekeok atau tidak tahu bagaimana
untuk mengajar dan hanya menyuruh pelajarnya sambil mengarah itu dan ini. Jika
kita lihat pada watak ibu ketam, ibu ketam membawa simbol pengajar atau
masyarakat yang memerintah. Manakala anak ketam merupakan gambaran masyarakat
biasa atau pengikut.
Biasanya, pengikut akan hanya menurut apa
sahaja yang dilakukan oleh pemerintah. Begitujuga dalam sebuah institusi
kekeluargaan. Ibu dan bapa merupakan contoh teladan kepada anak-anak. Setiap
perbuatan yang dilakukan oleh kedua ibu bapa merupakan satu perkara yang bagi
anak-anak adalah perbuatan yang mereka anggap betul, kerana ibu bapa merupaka
guru pertama dalam kehidupan mereka. Oleh itu, ibu bapa harus peka dengan
setiap perbuatan yang mereka lakukan supaya mereka tidak melakukan perkara yang
tidak elok dan akan dicontohi oleh anak-anak. Selain itu, peranana guru kepad
pelajar juga adalah penting dalam memberi ilmu yang bermanfaat. Bak kata
pepeatah Melayu “Berburu ke padang datar nampak rusa berbelang kaki, Berguru kepalang ajar bagai bunga kembang tak
jadi.
4.0 Kesimpulan
Dalam
kesusasteraan Melayu, cerita-cerita binatang yang bersifat etiological memang
wujud tetapi dikelompokkan oleh para sarjana sebagai cerita asal usul atau
mitos. Bagaimanapun, kelompok mitos tidak dianggap suci atau benar-benar
terjadi. Ceritanya berkisar tentang mengapa hidung anjing sentiasa basah,
mengapa kucing menimbus najisnya, mengapa kambing mengembek dan sebagainya.
Namun dalam cerita binatang yang dikategorikan dalam sastera rakyat, cerita
lebih menekankan kepada unsur moraliti atau sindiran kepada masyarakat.
Masyarakat dahulu, tidak menyindir individu lain dengan secara terus namun
menggunakan elemen lisan dan tulisan sebagai wahana untuk menasihati dan
memberi pengajaran kerana di dalam karya seperti cerita binatang terkandung
pelbagai nilai pengajaran selaras dengan konsep pendekatan moral yang
diterapkan dalam kajian ini.
Bibliografi
Arba’ie Sujud, Nik Rafidah Nik Muhammad
Affendi, Asiah Abdul Rahman, 2011. Sastera Melayu Suatu Pengantar. Kuala
Lumpur: TINTA PRESS SDN. BHD
Kamus Dewan Edisi Keempat, 2005. Kuala Lumpur: Dewan
Bahasa dan Pustaka.
Kisah Dongeng Haiwan, 2014. Selangor: PTS
ONE SDN.BHD.
Noreha Yussof Day, 2014. Bijaknya Kancil.
Selangor: PTS ONE SDN.BHD.
No comments:
Post a Comment